Usługi hostingowe, czyli jak nie wypaść z sieci

Usługi hostingowe, polegające na udostępnieniu zasobów serwerowni przez firmy zajmujące się realizacją tego typu usług, umożliwiają utrzymanie w sieci naszej strony internetowej wraz z jej zawartością. Sprzedawca internetowy potrzebuje hostingu wysokiej jakości, gdyż musi mieć pewność, że jego strona będzie dostępna bez większych trudności, dzięki czemu będzie mógł on bez przeszkód realizować swoją sprzedaż.

Jak dobrze wybrać firmę hostingową, która zapewni dla naszego sklepu optymalne rozwiązania? Należy kierować się nie tylko ceną, ale także wielością usług, nierzadko połączonych z możliwością zakupu domeny, certyfikatu SSL oraz odpowiednim zadbaniem o nasze dane osobowe. Firmą oferującą ciekawe rozwiązania dla małych i średnich przedsiębiorców jest Ogicom. Zapraszam na wywiad z Arturem Pajkertem, Dyrektorem marketingu Ogicom.

Łukasz Koronczok, Sprzedaż Internetowa24: Czym zajmuje się firma Ogicom?

Artur Pajkert, Dyrektor marketingu Ogicom: Ogicom zaspokaja potrzeby przede wszystkim małych i średnich firm w zakresie hostingu, domen internetowych, a także usług dodatkowych, takich jak certyfikaty SSL czy też umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych. Jednak naszym podstawowym biznesem jest zapewnienie wam domen i hostingu – zarówno hostingu współdzielonego, hostingu w chmurze obliczeniowej, jak i najbardziej zaawansowanej formy, a więc hostingu dedykowanego. Dla tych, którzy posiadają już własne serwery, proponujemy ich kolokację w naszych szafach w profesjonalnym data center.

ŁK: Czym usługi Ogicom różnią się od oferty konkurentów?

AP: Wydaje się, że tak naprawdę hosting nie ma większego znaczenia, ale jest to bardzo mylne stwierdzenie. Hosting Ogicom, zwłaszcza dla klientów w Polsce, przynosi wiele korzyści. Wyróżnia się on m.in. tym, że za każdą usługę, którą nasz klient poleci swojemu znajomemu, może uzyskać wieczystą, dwudziestoprocentową prowizję. Drugą korzyścią jest to, że każdy klient otrzymuje od nas aż pół tysiąca złotych rabatu na pozycjonowanie jego strony internetowej, jeśli tylko przechowuje ją na naszych serwerach. Wreszcie, dla użytkowników z Polski, istotne mogą być kwestie ochrony danych osobowych. W tym wypadku zapewniamy naszych użytkownikom pełną zgodność z wymogami przepisów o ochronie danych osobowych i możliwość zawarcia pisemnej umowy powierzenia przetwarzania danych. Serwery Ogicom charakteryzują się wysokim poziomem elastyczności – nasi klienci nie są ograniczeni żadnymi limitami transferu, w związku z czym nie muszą obawiać się o dodatkowe koszty, związane z prowadzeniem nawet bardzo dynamicznie rozwijających się serwisów. Tą usługą, która cieszy się największym obecnie zainteresowaniem, jest hosting w chmurze. Chmura obliczeniowa Ogicom zapewnia, podobnie jak inne chmury, skalowalność parametrów, czyli jeśli działalność naszego klienta ma charakter sezonowy, to wtedy, kiedy ma szczyt sezonu może zamówić sobie bardzo duże parametry wydajnościowe, natomiast wtedy, kiedy popyt na jego usługi bądź produkty jest niższy, nie musi płacić za pełne parametry – może je ograniczyć i wtedy płaci mniej.

ŁK: W jaki sposób rozwiązania Ogicom można wykorzystać w sklepie internetowym?

AP: Jeśli chodzi o obsługę sklepów internetowych, to hosting w chmurze daje bardzo dużo możliwości, dlatego że chmura Ogicom tym wyróżnia się na tle innych rozwiązań, iż zapewnia dostęp do marketu z ok. 300 aplikacjami dla przedsiębiorstw. W tej grupie 300 aplikacji, instalowanych tak naprawdę jednym kliknięciem, bardzo szybko, znajduje się bardzo wiele programów do prowadzenia sklepu internetowego. Najchętniej klienci wybierają sklep Magento, ale także OpenCart i Pinnacle Cart. Te aplikacje są dostępne na jedno kliknięcie, np. instalacja Magento, kiedy ktoś już ma uruchomiony nasz hosting w chmurze, trwa ok. 90 sekund, więc jest to bardzo szybki deployment aplikacji. Umożliwia to szybkie prototypowanie, sprawdzanie aktualnych wersji. Dużą korzyścią jest to, że w repozytorium aplikacji pojawiają się one już kilka dni po wydaniu nowej wersji. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego może bardzo szybko sprawdzić najnowszą wersję oprogramowania, nie musi martwić się o dopasowanie serwera do wymogów, nie musi martwić się o ręczne konfigurowanie jakichś plików. Bardzo szybko, jednym kliknięciem, sprawdza, jak będzie np. wyglądać Magento w nowszej wersji, a jeżeli mu to tylko odpowiada – może sobie przekierować domenę na katalog, w którym zainstalował i bardzo szybko korzystać już z tej nowszej wersji oprogramowania. Bardzo szybki deployment również popularnych aplikacji nie tylko dla samych sklepów, ale w ogóle dla przedsiębiorców działających w Internecie: Joomla, Drupal, WordPress – to wszystko jest instalowane także na jedno kliknięcie, a średni czas instalacji to 30 sekund. Dodatkową korzyścią jest świetny mechanizm Single Sign-On – jeżeli ktoś ma kilka sklepów albo kilka serwisów internetowych, to nie musi do każdego z nich logować się osobno jako administrator. Wystarczy, że raz zaloguje się na serwer, a później bardzo prosto może przechodzić między tymi aplikacjami, bez konieczności ponownej autoryzacji.

ŁK: Jeśli chodzi o kwestie techniczne, to jak szybko można uzyskać pomoc w razie problemów?

AP: Jeśli chodzi o naszą obsługę techniczną, a przede wszystkim to, co wyróżnia Ogicom na tle innych dostawców, to jest bardzo dokładne monitorowanie poziomu obsługi. Każdy nasz klient w tym miesiącu, w którym był przez nas obsługiwany otrzymuje do wypełnienia anonimową ankietę, w której ocenia sposób załatwienia swojej sprawy. Dzięki temu wiemy, że aktualnie ponad 70% naszych klientów bardzo pozytywnie ocenia obsługę przez nasze Biuro Obsługi Klienta, a 86% klientów deklaruje, że poleciłoby usługi swojemu znajomemu.

ŁK: Kontakt z obsługą techniczną jest płatny czy darmowy?

AP: Kontakt z obsługą techniczną nie rodzi konieczności dodatkowych opłat, natomiast przyjmujemy, wydaje mi się, dosyć rozsądną zasadę, że robimy dla klienta wszystkie te rzeczy, których klient nie może sobie zrobić samodzielnie, korzystając z panelu. Jeśli natomiast jakąś funkcjonalność udostępniamy w panelu, to wtedy instruujemy zawsze klienta jak to zrobić. Dzięki temu klient może samodzielnie wykonywać popularne czynności, takie jak ustawienie autorespondera albo forwardu poczty. Nie ma konieczności dzwonienia do BOK-u. Mamy rozbudowaną pomoc techniczną, edukujemy klientów, jak mogą załatwić sobie te sprawy. Przykładem czynności, którą klient może wykonać automatycznie i nie musi w ogóle kontaktować się z naszym BOK-iem, jest przywracanie danych z backupu. W Ogicomie trzymamy dane z backupu stron internetowych na shared hostingu aż 14 dni, podczas gdy popularne firmy hostingowe w Polsce trzymają te backupy 1-3 dni i tak naprawdę wymagają zadzwonienia do BOK-u w celu przywrócenia backupu. W Ogicomie klient ma w panelu prostą opcję, żeby przywrócić sobie backup z danego dnia. To jest bardzo przydatna funkcja – w razie kiedy sklep internetowy albo strona zostałyby zhakowane. Niestety większość ataków ma miejsce w warstwie aplikacyjnej, a nie w warstwie serwerowej, w związku z czym firma hostingowa nie może im zapobiec, ale może zredukować negatywne skutki, chociażby udostępniając taki sprawny mechanizm obsługi backup’ów, więc klient może bardzo prosto przywrócić te dane. Nie musi nigdzie dzwonić, nie musi czekać na żadne połączenia – po prostu klika i ma.

ŁK: Jaki poziom wiedzy technicznej jest potrzebny do przeprowadzenia takiego backup’u?

AP: Generalnie niewielki. W przypadku shared hostingu my te backup’y wykonujemy za klienta – „backupujemy” wszystkie dane, i klient w panelu ma prostą opcję: „Przywróć dane”. Wybiera tylko datę, kiedy backup był wykonany i dane są wtedy przywracane. W przypadku zaawansowanych usług w chmurze klient może zdecydować się na samodzielną administrację swoim serwerem. W tym przypadku to klient decyduje o polityce backup’u, ale jednocześnie zyskuje maksymalną efektywność. My backup’y wykonujemy codziennie wieczorem, ale być może klient chciałby, by były one wykonywane np. trzy razy dziennie. Jeżeli sam zarządza serwerem, co jest możliwe w przypadku serwera w chmurze, oczywiście klient może samodzielnie definiować politykę backup’ów i samodzielnie je przywracać.

Posted in: