Zmiany w szukaniu słów kluczowych

Narzędzie propozycji słów kluczowych (Keyword Tool) w Google AdWords zostało zastąpione narzędziem planowania słów kluczowych (Keyword Planner). Liczba wyszukań jest precyzyjna, pojawiła się możliwość analizy wyszukiwań nawet na poziom wybranego miasta.

Narzędzia propozycji słów kluczowych

Google wprowadziło, na miejsce popularnego narzędzia propozycji słów kluczowych (Google Keyword Tool), nowe narzędzie planowania słów kluczowych (Keyword Planner). Dla podstawowej działalności w generowaniu ruchu (traffic), czyli głównego celu tak zwanego pozycjonowania, jakim jest analiza słów/fraz kluczowych, pojawiają się cztery ważne zmiany.

Zmiana 1. Typy dopasowania

Do tej pory w Keyword Tool pojawiały się trzy rodzaje dopasowania frazy wyszukania – „przybliżone” (broad), „ścisłe” (exact), „do wyrażenia” (phrase). Było to źródło wielkich nieporozumień i przyczyna błędów w pozycjonowaniu, a co za tym idzie – w całej strategii biznesu w Internecie. Wartości wyników z typów dopasowania „przybliżone” (suma wyszukiwań słowa kluczowego, jego różnych form gramatycznych, synonimów i słów z nim powiązanych) i „do wyrażenia” (suma wyszukiwań, zawierających całe wyrażenie lub jego zbliżone odmiany) były bowiem wielokrotnie wyższe niż „ścisłe”. Tymczasem „ścisłe” to jest dokładnie ta fraza, którą szukający wpisują w polu wyszukiwarki Google. Oczywistym więc jest, że każda strona internetowa, każda działalność w Internecie, chcą zostać w tym właśnie momencie, na tę frazę, znalezione, gdyż zamiar bądź problem szukających jest konkretny i zdefiniowany. Zarówno dla samego Google, jak i dla szukających, strony, które zawierają dokładnie tę frazę (i to w ważnych miejscach) są oceniane jako więcej warte, lepiej rozwiązujące problem szukających, niż strony zawierające rozrzucone dowolnie na stronie fragmenty wpisanej frazy.

Narzędzia propozycji słów kluczowych - typy dopasowania

Błędny argument o intensywności wyszukiwania jakiejś frazy, bazujący na typie dopasowania „przybliżone” i „do wyrażenia”, był i jest bardzo często używany przez „pozycjonerów” w celu przekonania klientów o rzekomej popularności frazy kluczowej i, co za tym idzie, spodziewanych miesięcznych wejściach na stronę, czyli możliwym do osiągnięcia obrocie. Rzeczywista liczba wyszukań jest najczęściej kilkukrotnie niższa, podobnie traffic, a konwersja znikoma. W ten sposób do ruiny doprowadzony został niejeden e-biznes. W nowym Keyword Planner wyświetlane są już tylko wyniki wyszukiwania w typie dopasowania „ścisłe”.

Narzędzia propozycji słów kluczowych - rzeczywista liczba wyszukań

Zmiana 2: Miesięczne wyszukiwania

Pokazana częstotliwość wyszukiwania jest w nowym narzędziu nieco wyższa. Spowodowane jest to zsumowaniem liczby wyszukiwań słów kluczowych na wszystkich urządzeniach (komputery stacjonarne i laptopy, tablety, telefony komórkowe i inne). W narzędziu propozycji słów kluczowych pokazywana była domyślnie tylko średnia liczba wyszukiwań dla komputerów stacjonarnych i przenośnych.

Zmiana 3. CPC – cost per click (koszt jednego kliknięcia w ogłoszenie)

Kolumna „Przybliżony CPC” została zastąpiona przez kolumnę „Śr. CPC”. Według Google będą to bardziej dokładne dane kosztu za kliknięcie niż dotychczasowe przybliżone wartości. Średni koszt kliknięcia (Śr. CPC) obliczany jest na podstawie średnich stawek za słowo kluczowe na wszystkich pozycjach reklamy, dla wybranych ustawień lokalizacji i sieci wyszukiwania.

Narzędzia propozycji słów kluczowych - wyszukiwanie lokalne

Zmiana 4. Wyszukiwanie lokalne

Wcześniejsze narzędzie pozwalało zawęzić wyniki wyszukiwania tylko do krajów i języków. W tej chwili możliwe jest precyzyjne ograniczenie do poziomu regionu czy nawet miasta. Pozostałe zmiany w narzędziu propozycji, względnie planowania słów kluczowych, mają zasadniczo wpływ na wygodę i przejrzystość obsługi, mniej z kolei na skuteczną analizę i wybór właściwych słów kluczowych.